research

2019

CREATOR DOCTUS

Since 2018, ENSAPC has been a partner in the European Creator Doctus (CrD) program. On the initiative of the Gerrit Rietveld Academie and the European organization EQ-Arts—and involving, in addition to ENSAPC, the Glasgow School of Art, the Athens School of Fine Arts, the Vilnius Academy of Arts, the Royal Danish Academy of Fine Arts, and the Merz Akademie—CrD is exploring at the European level the question of “the doctorate through artistic practice.” With funding from the Erasmus+ program and the European Union, the program is generating and gathering, over the period 2018–2021, knowledge and recommendations based on the expertise and experience of the partner institutions. Conferences (Athens, May 2019; Paris, November 2019; Amsterdam, 2021) and seminars (Stuttgart, February 2020; Nida, August 2020) are designed to share and exchange existing practices and methods, and to think through the creation of a European frame of reference for programs conferring the practice-based doctorate in art.

First Creator Doctus Conference, Athens, May 20–21, 2019

Organized by the Athens School of Art, the first Creator Doctus conference was designed to present models of doctoral study in various countries and to facilitate discussion between doctoral candidates and their advisers. Exchanges were anchored by presentations from two invited guests, artist-scholars Carole Gray and Olav Westphalen. As a result of the conference, an international repository of good practices in the supervision of doctoral candidates in arts was launched.

Second Creator Doctus Conference, Paris, November 29–30, 2019

ENSAPC organized the second Creator Doctus conference on good practices in research and doctoral programs in cooperation with Cosmopolis #2, Pompidou Center.

The conference explored the practice-based doctorate by examining artistic research practices from various angles, with contributions from the following artists, scholars, and thinkers: Heba Amin, Arjun Appadurai, Julieta Aranda, Yann Beauvais, Louise Hervé, Chloé Maillet, Chus Martinez, Mpho Matsipa, Senam Okudzeto, and Elizabeth Povinelli.

TRILOGIE DE LA TERRE
COLLOQUE #1
PORTRAIT DE MALEH PÊH (AFRIQUE)

Maison des étudiants – CY Cergy Paris Université
22 novembre 2019

Créé par Agathe Simon, le projet Trilogie de la Terre propose de recréer le portrait d’une humanité disparue afin de mieux appréhender le futur de notre planète. Dans un contexte de globalisation et de flux migratoires, son enjeu est de dévoiler les racines de la mondialisation, présentées à travers cinq personnes vivant sur cinq continents.

Le colloque interdisciplinaire du vendredi 22 novembre est la première date du projet Trilogie de la Terre à l’UCP. Il est dédié à Maleh Pêh, un chef Toura (nord-ouest de la Côte d’Ivoire) ayant vécu au début du XXe siècle. Il est proposé par des étudiant·e·s :
– du laboratoire Géosciences et Environnement Cergy (GEC) de l’UCP, sous la supervision du Professeur Bertrand Maillot,
– de l’UFR Langues et Études Internationales de l’université de Cergy-Pontoise, sous la supervision de Gérald Peloux et Cécile Doustaly,
– de l’École nationale supérieur d’art de Paris-Cergy (ENSAPC), sous la supervision de Corinne Le Néün,

en présence de Véronique Moulinié, du laboratoire Lahic du CNRS et d’Agathe Simon, auteur du projet et artiste en résidence à l’UCP. Ce projet est organisé avec Diana Burgos-Vigna, chargée de mission culture, et le service culture de l’université de Cergy-Pontoise.

MEL BOCHNER: ON TRANSLATION

Colloque, séminaire de recherche et performance conçus et organisés par Sébastien Pluot, Art by Translation (ESAD TALM et ENSAPC) et la Bibliothèque Kandinsky, en collaboration avec la Maison des Sciences de l’Homme, l’École Normale Supérieure de Paris-Saclay, département design.

Centre Pompidou
6-7 décembre 2019

Figure centrale de la scène artistique contemporaine, Mel Bochner s’est distingué depuis le milieu des années 1960 autant par ses œuvres que par ses textes critiques – à la fois génératifs et disruptifs à l’égard des discours entourant l’art minimal, l’art conceptuel, l’expressionnisme abstrait et la critique institutionnelle. Depuis 1966 ses œuvres déploient des spéculations formelles et théoriques sur le langage et la question de la signification qui engagent des procédures de traduction interlinguistiques et intersémiotiques. Historien(ne)s de l’art et philosophes proposeront lors de ce colloque d’ouvrir de nouvelles perspectives d’analyse de son travail. Le Colloque du 6 décembre est suivi d’un séminaire de recherche et de performances le samedi 7 décembre à la Bibliothèque Kandinsky en présence de Mel Bochner.